Letselschade opgelopen in het openbaar vervoer? Wij adviseren u Gratis
  • Home
  • Letselschade opgelopen in het openbaar vervoer

Letselschade opgelopen in het openbaar vervoer

OpenbVervoer-landingspagina

Letselschade opgelopen in het openbaar vervoer? De vervoerder is altijd aansprakelijk, tenzij die bewijst dat uw letsel ondanks voorzorgsmaatregelen niet te voorkomen was.

Honderdduizenden van ons maken dagelijks gebruik van het openbaar vervoer. De reis per tram, bus, trein, taxi of metro verloopt bijna altijd veilig, meestal comfortabel en – in het spitsuur – soms sneller dan menig andere manier van transport.

Maar net als in het verkeer, bestaat er nu eenmaal een kans dat u letselschade oploopt. Het zijn eigenlijk alleen de ernstige ongevallen in het openbaar vervoer die de publiciteit halen. Maar er lopen dagelijks mensen letsel en letselschade op in het openbaar vervoer.

Veel voorkomende letselschade in het openbaar vervoer

  • een aanrijding met een ander voertuig
  • een aanrijding met een andere tram, bus of metro
  • een eenzijdige aanrijding
  • een val door onverwacht hard optrekken of remmen
  • een val tijdens het in- of uitstappen òf
  • een val op het perron of in een wachthuisje

In al deze gevallen kunt u letsel en letselschade oplopen. De vervoersmaatschappij heeft een wettelijke verplichting tot “veilig vervoer”. Dat staat geregeld in de Wet Personenvervoer.

De vervoerder is bijna altijd aansprakelijk voor uw letselschade. Alleen als de vervoerder bewijst dat uw letsel, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, niet kon worden voorkomen, is er geen aansprakelijkheid. Dat klinkt ingewikkeld en dat is het ook wel.

Aansprakelijkheid voor letselschade in het openbaar vervoer

Wanneer u als reiziger gebruik maakt van een tram, bus, metro, trein of taxi, dan gelden er aparte wetsbepalingen.

Door het kopen van een kaartje of het sluiten van een abonnement sluit u een overeenkomst met de vervoerder. De vervoerder moet er voor zorgen dat u veilig op de plaats van bestemming arriveert. Dit wordt een “zorgplicht” genoemd. Als u dus niet veilig op de plaats van bestemming aankomt, dan is de vervoerder aansprakelijk. De vervoerder kan alleen onder die aansprakelijkheid uit, als hij kan bewijzen dat uw letsel en letselschade ondanks alle mogelijke voorzorgsmaatregelen niet was te voorkomen.

Dus als de vervoerder een fout heeft gemaakt of het vervoermiddel was defect of het functioneerde niet goed, dan is de vervoerder bijna altijd aansprakelijk voor uw letselschade. Maar let op, want “de verjaringstermijn” voor letselschade in het openbaar vervoer is 3 jaar. Met andere woorden: u moet de vervoerder binnen 3 jaar nadat u letselschade heeft opgelopen aansprakelijk stellen.

Bij letsel openbaar vervoer altijd letselschadebureau inschakelen

Als u letselschade oploopt in het openbaar vervoer, dan is de vervoerder bijna altijd aansprakelijk. Tenzij die aantoont dat alle voorzorgsmaatregelen waren genomen, maar dat het ongeval desondanks niet was te voorkomen.

De verzekeraar van de vervoerder heeft er dus belang bij om te stellen dat het ongeval simpelweg niet viel te voorkomen. En soms stelt men dat echt tegen beter weten in. De vervoerder zelf ook, want die heeft vaak een hoog eigen risico en moet veel van de letselschade zelf betalen. Alleen op die manier kan men onder zijn verplichting tot vergoeding van uw letselschade uit.

Het is voor u zelf van belang dat u letsel opgelopen tijdens het vervoer direct meldt. Niet alleen bij de chauffeur of conducteur, maar ook bij de vervoersmaatschappij. Bijna alle grote vervoerders hebben daar een speciaal telefoonnummer voor. Vraag als het even kan de mensen om u heen om naam en adresgegevens, zodat u getuigen heeft. En onthou alle gegevens van de rit die u maakte. Wacht ook niet onnodig lang met doktersbezoek.

Omdat u desondanks het risico loopt dat de vervoerder u “van het kastje naar de muur” of erger nog “met een kluitje in het riet” stuurt, doet u er goed aan om ook direct een letselschadebureau in te schakelen. Want dan weet u tenminste zeker dat er ook iemand is die alleen aan uw belangen denkt. Dat lijkt ons wel zo geruststellend.

Als u ons vraagt om u bij uw letselschade te helpen, dan gaan wij er allereerst samen met u voor zorgen dat de aansprakelijkheid wordt erkend en dat er door de tegenpartij een eerste voorschot aan u wordt betaald. Van daaruit helpen wij u met de rest van uw letselschade. En dat kost u niets!

Kosteloze juridische hulp bij letselschade openbaar vervoer

Het inschakelen van een letselschadebureau is voor u geheel kosteloos. Want een vervoerder of zijn verzekeraar is ook verplicht om uw juridische kosten (lees: ons honorarium) te vergoeden. Dat staat in de Wet in art. 6:96BW. Wordt de aansprakelijkheid voor 100% erkend, dan zal men ook uw juridische kosten voor 100% moeten vergoeden.

En juist op dat punt onderscheiden wij ons van andere kantoren. Ook als de tegenpartij de aansprakelijkheid niet of niet volledig erkent, dan krijgt u van ons volledig kosteloze rechtshulp. Als de tegenpartij om welke reden dan ook onze kosten niet (volledig) vergoedt, dan komt dat voor ons bedrijfsrisico en krijgt u van ons geen factuur. Wij garanderen u dat van te voren schriftelijk, dus er zitten geen “addertjes onder het gras”.

Wilt u vrijblijvend letselschade advies?

Heeft u in het openbaar vervoer letsel opgelopen? Neem dan gerust contact met ons op voor een voor u geheel vrijblijvend advies. Dat verplicht u tot niets.

Samen met u kijken we of u recht heeft op vergoeding van uw letselschade. Bijna altijd kunnen wij u al direct – en dus puur aan de hand van uw eigen verhaal – vertellen of u recht heeft op vergoeding van uw letselschade of niet. Dan weet u meteen waar u aan toe bent.

U kunt ons bellen, mailen of chatten. Wat u het prettigst vindt. U krijgt van ons een eerlijk en duidelijk advies. Daarna kunt u zelf beslissen wat u ermee wilt doen.

Letselschadebureau Van der Toorn Personenschade helpt u graag, goed en helemaal GRATIS.

Wat is u overkomen?

Direct advies nodig? Vul dit formulier in en wij bellen u binnen een dag terug.